Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013

ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΡΗ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΟ ΙΛΙΟΝ



Παρουσία πλήθους κόσμου πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου  ημερίδα με θέμα  «Η πρόωρη εγκατάλειψη σχολείου: Επιπτώσεις και προοπτικές. Ελληνική και Ευρωπαϊκή Εμπειρία» στο Δημαρχείο Ιλίου.

Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν σημαντικά στοιχεία για την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο σε εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό. Οι εισηγητές αναφέρθηκαν στους λόγους που οδηγούν ένα παιδί να εγκαταλείψει το σχολείο αλλά και στο τι πρέπει να γίνει ώστε να μειωθεί το ποσοστό τον αναλφάβητων στην Ελλάδα.
Κατά την έναρξη της ημερίδας χαιρετισμό απεύθυναν ο Δήμαρχος της πόλης κ. Νίκος Ζενέτος, η βουλευτής Β ΄ Αθηνας κ.α  Άννα Καραμανλή, ο κ. Αντώνης Καϊλής, Αναπληρωτής Επικεφαλής του γραφείου του  Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα ,ο κ. Δημήτριος Γκίνης, περιφερειακός σύμβουλος Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, ο κ.  Ηρακλής Δρούλιας, πρόεδρος του ΟΣΚ, η κ.α. Φωτεινή Ασδεράκη, Λέκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Στη συνέχεια μήνυμα μέσω video απεύθυνε  η Mary Honeyball, εισηγήτρια της έκθεσης του ΕΚ για την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου.
Κεντρικοί ομιλητές της ημερίδας ήταν η κ. Νίκη Βομπιράκη, Αντιδήμαρχος Ιλίου, η κ. Δήμητρα Μόσχου, Δρ. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ο κ. Γεώργιος Καφφές, Αναπληρωτής Καθηγητής Κοινωνιολογίας ΣΣΕ.

Όσον αφορά την έρευνα της κ. Βομπιράκη στον Δήμο Ιλίου να πούμε πως πραγματοποιήθηκε με την βοήθεια της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας  διεύθυνση εκπαίδευσης  και αφορά την υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή μέχρι το τέλος του Γυμνασίου. Από τα 22 Δημοτικά σχολεία Ιλίου στοιχεία έδωσαν τα 21. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, την τελευταία τετραετία  20.013 μαθητές πήγαν στο σχολείο και η διαρροή ήταν 62 μαθητές  ή 0,31% ο μέσος όρος.
«Ζητήσαμε τα στοιχεία σε διαχωρισμό τριών  ομάδων. Η μία ομάδα ήταν οι Ρομά, η δεύτερη οι αλλοδαποί και η τρίτη όλοι οι υπόλοιποι. Στο Δημοτικό οι διακυμάνσεις μεταξύ των ομάδων ήταν πάρα πολύ μικρές. Το ίδιο δεν αντιμετωπίσαμε και στο Γυμνάσιο,  η διαρροή κατά μέσο όρο είναι 1,54%  στα τέσσερα χρόνια.  Στο Γυμνάσιο έχουμε μεγαλύτερη διαρροή από ότι στο Δημοτικό. Στο ειδικό σχολείο της πόλης μας είχαμε μικρή διαρροή. Όταν όμως κάναμε ποιοτική ανάλυση επιβεβαιώσαμε αυτά που μας έδειχναν και τα αριθμητικά στοιχειά της έρευνας , έχουμε δηλαδή μια αύξηση στους αλλοδαπούς που εγκαταλείπουν την εκπαίδευση στην χώρα μας για οικονομικούς λόγους ή ακόμα και για λόγους πολέμου στην χώρα τους . Όταν κάναμε την έρευνα δύο σχολεία μας έδωσαν μια άλλη διάσταση που αξίζει να την διερευνηθεί. Κάποια παιδιά με ικανότητες πιο χαμηλές οι γονείς ντρέπονταν να τα πάνε σε ιδικό σχολείο και υπήρχε προτροπή να εγκαταλείψουν το σχολείο».
Ο κ. Γεώργιος Καφφές, αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνιολογίας, ξεκίνησε την ομιλία του- παρουσιάσε μρ την εξής φράση: « Είναι υποχρέωση για το κράτος η παροχή παιδείας, για τα παιδιά είναι δικαίωμα, για τους γονείς καθήκον».  Στην συνέχεια παρέθεσε τα στοιχεία: «Η Ελλάδα το 2010 παρουσίαζε ένα ποσοστό 13,7% σχολικής εγκατάλειψης, το 2011 το ποσοστό ήταν 13,1%.  Εθνικός μας στόχος είναι το 9,7% .
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τα νούμερα είναι πιο μεγάλα γιατί ξεφεύγουμε από την υποχρεωτική εκπαίδευση . Έχουμε ανοδική πορεία. Το 2010 η εγκατάλειψη της τριτοβάθμιας ήταν  28,4% τώρα έχουμε φτάσει 30,9%. Στην Ευρώπη τον καλύτερο δείχτη ανθρώπινης ανάπτυξης έχει η Νορβηγία, η Ελλάδα είναι στην 29η θέση και η Τουρκία 90η θέση».
Για τις αιτίες, αλλά και τις προτάσεις για την επίλυση του προβλήματος μίλησε η κ.α Μόσχου, Δρ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

«Οι κύριες αιτίες του φαινομένου είναι:
-Οι περιφερειακές  κοινωνικές κατηγορίες όπως Ρομά, μετανάστες με χαμηλά κοινωνικά στρώματα, με οικονομική ανεπάρκεια.
-Αδυναμία λειτουργίας ενός αποτρεπτικού πλαισίου, και πιο άμεσου ελέγχου για το σχολείο
-Ανεπάρκεια πραγματικής εφαρμογής κατασταλτικών πολιτικών για τις οικογένειες που δε συμμορφώνονται.
- Παρατεταμένη κοινωνικοοικονομική κρίση
-Πολυδαίδαλο σύστημα ελέγχου ως προς τα παιδιά που παρουσιάζουν συμπτώματα πρόωρης εγκατάλειψης από το σχολείο.
-  Έλλειψη ενημέρωσης προς την κοινωνία για τις συνέπειες πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου .
-Αδυναμία στοιχειώδους συμβουλευτικής στήριξης ηθικής και υλικής προς την οικογένεια που δε στέλνει το παιδί σχολείο.
-Μη επαρκής αξιοποίηση των στοιχείων του προβλήματος που παραθέτει ο εκπαιδευτικός  που είναι ο πρώτος και κύριος αποδέκτης του προβλήματος  και το ίδιο το σχολείο.

 Προτάσεις :
-Ενίσχυση νομοθετικού πλαισίου με απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου του σχολείου και στην οικογένεια και τον μαθητή με την ανάπτυξη συστημάτων έγκυρης προειδοποίησης όταν παρουσιάζονται τα πρώτα συμπτώματα μακράς απουσίας από το σχολείο.
-Αποτρεπτικότητα του συστήματος ελέγχου του βασικού φορέα που είναι το σχολείο, έτσι ώστε να μειωθεί η παραβατικότητα της οικογένειας και των μαθητών. Το σχολείο πρέπει να ελέγχει και να επιβάλλει κυρώσεις εύκολα, γρήγορα για να είναι αποτελεσματικό .
-Βελτίωση όρων σχολικής επανένταξης έτσι ώστε το σχολείο να αποτελέσει ελκυστικότερη λύση.
-   Ενίσχυση του υφισταμένου σχολείου δεύτερης ευκαιρίας.
-Ενδυνάμωση των στρατηγικών επαφής των οικογενειών με το σχολείο και ενημέρωση  με προτεραιότητα στις ευαίσθητες κοινωνικές κατηγορίες.   
-Υποστήριξη κατάρτισης εκπαιδευτικών με επιμόρφωση και προσφορά βοήθειας εντός του σχολείου όπως κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολογική, συμβουλευτική υποστήριξη.  
-Αύξηση εξωσχολικών δραστηριοτήτων έτσι ώστε να ενισχύεται η αυτοεκτίμηση μαθητών με χαμηλό δίχτυ αυτοεκτίμησης .
-Ενίσχυση της αποτρεπτικότητας και κατασταλτικότητας του νομοθετικού πλαισίου κατά της παιδικής εργασίας και εκμετάλλευσης.
-Εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών».

Για το φαινόμενο της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου τοποθετήθηκε και ο Δήμαρχος Ιλίου κ. Ν . Ζενέτος. «Το φαινόμενο της σχολικής διαρροής είναι πολυσύνθετο και δεν ερμηνεύεται μονοσήμαντα. Σε ό,τι αφορά τον Δήμο Ιλίου το ισχυρό δίκτυο κοινωνικών δομών που έχουμε αναπτύξει, τα προληπτικά επιμορφωτικά και υποστηρικτικά προγράμματα όπως οι σχολές γονέων, τα κοινωνικά φροντιστήρια , το κέντρο δια βίου μάθησης, οι ενημερωτικές ημερίδες , τα πολιτιστικά και αθλητικά προγράμματα, το ψυχαγωγικό μας κέντρο, το κέντρο ΦΑΕΘΩΝ, τη συνεργασία μας με το χαμόγελο του παιδιού, αλλά και με την ποιοτική συνεργασία που έχουμε αφενός με τους πολίτες, αφετέρου με την εκπαιδευτική κοινότητα έχουν εξασφαλίσει σε ένα  πολύ καλό επίπεδο αλληλεπίδρασης με την κοινωνία του Δήμου μας. Ο Δήμος Ιλίου έχει πολύ μικρή σχολική διαρροή, αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση».

Για τις επιπτώσεις της σχολικής εγκατάλειψης μίλησε και η βουλευτής Β΄ Αθήνας Άννα Καραμανλή :«Είναι ένα ζήτημα που απασχολεί όχι μόνο την χώρα μας, αλλά ολόκληρη την Ευρώπη, όπου μπορεί η πλειονότητα των κρατών να έχει σημειώσει πρόοδο σύμφωνα με την Eurostat, εξακολουθούν ωστόσο να υπάρχουν μεγάλες ανισότητες μεταξύ των χωρών. Στην Ελλάδα η σχολική διαρροή συγκρατείται γύρω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι πρέπει να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες για την μεγαλύτερη μείωση του φαινομένου. Το πρόβλημα της σχολικής εγκατάλειψης δεν εντοπίζεται μόνο στο ότι κάποια παιδιά χάνουν το πολυτιμότερο εφόδιο της μόρφωσης, αλλά συνδέεται και με την αύξηση φαινομένων όπως είναι η μαύρη εργασία, η νεανική παραβατικότητα, ο κοινωνικός αποκλεισμός»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου